Krize faktur za energii ve Spojeném království: Co ji způsobilo a co může udělat vláda

Net Zero Watch varoval konzervativní kandidáty bojující o vedení strany, že jakýkoli závazek pokračovat v běžném přístupu k Net Zero povede k nejhorší energetické krizi v historii Británie.

Před napsáním dopisu kandidátům ve vedení konzervativců společnost Net Zero Watch zveřejnila krátkého průvodce krizí britských účtů za energii. Skládá se z 8 stran textu vysvětlujícího klady a zápory možností, které má vláda Spojeného království k řešení krize, a následně uvádí některá doporučení. Průvodce začíná:

Krize nákladů na účty za energie je důsledkem neúspěšných politických rozhodnutí táhnoucích se desetiletí zpět a představuje krátkodobé problémy, které je extrémně obtížné řešit, a také zásadní problémy, které vyžadují dlouhodobou reformu energetické politiky.

Průvodce Net Zero Watch ke krizi energetických účtů

Níže jsou uvedeny výňatky z průvodce Net Zero Watch. Chcete-li zajistit, aby byly úryvky pochopeny ve správném kontextu, přečtěte si prosím úplného průvodce ZDE .

Příčiny současné krize

Současná krize je důsledkem několika propletených politických selhání, které způsobily, že elektrický systém Spojeného království je křehký a zranitelný vůči šokům, přičemž britská energetická politika se od roku 2002 zaměřuje na rozvoj obnovitelné energie, zejména větrné a solární elektřiny, téměř s vyloučením všech jiné starosti.

Dotace na podporu příjmů do obnovitelných zdrojů nyní dosahují více než 10 miliard liber ročně a stále rostou. Ta je čerpána ze spotřebitelských účtů, přičemž přibližně jedna třetina této částky dopadá přímo na domácnosti a zbytek zvyšuje náklady na zboží a služby, protože průmysloví a komerční spotřebitelé přenášejí svůj podíl na nákladech dotací. Na tyto dotační náklady se spotřebitelům účtuje DPH ve výši 5 %.

Uhelné stanice se uzavřely, jaderná energetika končí a plynovým turbínám s kombinovaným cyklem, které zaručují bezpečnost dodávek, byl nabídnut menší a velmi nepravidelný trh, na kterém by bylo možné získávat palivo a především fixní náklady.

Náklady na vyrovnávání systému ve Spojeném království od zavedení obnovitelných zdrojů dramaticky vzrostly, z přibližně 350 milionů liber ročně v roce 2002 na více než 2 miliardy liber ročně v současnosti, většinou kvůli přítomnosti nekontrolovatelných obnovitelných zdrojů.

Náklady na přenosovou soustavu také výrazně vzrostly, z přibližně 2 miliard GBP před několika lety na přibližně 3 miliardy GBP ročně v současnosti, opět především díky přítomnosti obnovitelných generátorů.

Mnoho evropských států se vydalo podobnou cestou, což znamená, že nejen náklady na elektřinu pro spotřebitele již vzrostly na velmi vysokou úroveň, ale také to, že spotřebitelé jsou kriticky vystaveni nákladům na zemní plyn, protože to je nutné pro zajištění bezpečnosti dodávek. Tím byly vytvořeny podmínky pro vznik současné krize.

Jaké jsou možnosti vlády?

1. Dovolená DPH za domácí energii

DPH, jak je uvedeno výše, je účtováno 5 % na dodávky elektřiny a plynu domácnostem, což zvyšuje náklady na dotace do obnovitelných zdrojů, náklady na vyrovnávání systému a také rostoucí cenu zemního plynu. Vzhledem k tomu, že velká část tržeb z DPH se skládá z daně z daně (v tomto případě zelených odvodů), je za současných okolností důvod pro nulový rating nebo alespoň pro výrazné snížení sazby.

Je však třeba poznamenat, že dopad dovolené DPH, i když se vyplatí, by neřešil více než zlomek pravděpodobného nárůstu domácích účtů a neměl by žádný dopad na dodávky průmyslovým a komerčním spotřebitelům.

2. Úvěry pro dodavatele energií

Proslýchalo se, že vláda zvažuje poskytnutí podpory ve výši 20 miliard liber dodavatelům energie prostřednictvím bankovních úvěrů, aby se okamžité náklady na dodávky plynu a elektřiny nemusely přenášet na spotřebitele. To by poskytlo krátkodobou úlevu, zabránilo by tomu, aby počet neplatičů dosáhl kritické úrovně, ale pravděpodobně by to bylo neefektivní a pravděpodobně by to bylo v rozporu s mezinárodními závazky snížit dotace na spotřebu fosilních paliv.

Podpora daňových poplatníků spotřebitelům s nízkými příjmy, například prostřednictvím nízkých cen plynu v Íránu a pohonných hmot v Jižní Americe, je aktivisty v oblasti klimatu široce kritizována jako dotace pro průmysl fosilních paliv. Je možná nepravděpodobné, že by Greenpeace nebo podobné orgány napadly 20 miliard liber jako dotaci neslučitelnou se zákonem o změně klimatu, ale je to možné.

Bylo by obtížné zajistit vymožení úvěrů. I když to lze v zásadě udělat, člověk si klade otázku, zda by to nějaká vláda v praxi dokázala.

Net Zero Watch si proto myslí, že tyto půjčky by ve skutečnosti byly dary a vytvořily by poutavý precedens pro záchranu energetického sektoru. Veřejností by byly také do jisté míry správně vnímány jako dary tlouštíkům energetických společností, a byly by proto krajně nepopulární.

3. Přímá podpora domácností

Jak bylo uvedeno výše, nepřímé dotování cen prostřednictvím „půjček“ energetickým společnostem bude pravděpodobně neefektivní a nepopulární. Ministerstvo financí by proto mohlo, a to navzdory mnoha obtížím, uvažovat o kombinaci zvláštní přímé pomoci spotřebitelům v domácnostech prostřednictvím daňového, důchodového a dávkového systému.

Mnozí se domnívají, že existuje silný morální důvod pro přímou pomoc domácnostem s nízkými a pevnými příjmy, protože současná krize je z velké části výsledkem státní politiky. Další navyšování veřejných výdajů je však samo o sobě vysoce kontroverzní a nemusí být dostupné pro daňové poplatníky, na které by se zátěž přenesla.

Velká daňová reforma, která by zmírnila tlak na spotřebitelské rozpočty, by vyžadovala nesmírnou odvahu ve státní pokladně a musela by být doprovázena výraznými škrty ve veřejných výdajích. Poskytnutí podpory ve výši 20 miliard liber tímto způsobem by však bylo jistě populárnější než zachraňování energetických společností. Je také těžké si představit, jak by to mohli ochránci životního prostředí napadnout u soudů, a vyhnulo by se tím vytvoření dlouhodobého precedentu podpory a určování cen v energetickém sektoru.

4. Pozastavit zelené odvody dotující obnovitelné zdroje

Spotřebitelé musí nést značné náklady v důsledku zavádění obnovitelných zdrojů energie. Přímé dotace – prostřednictvím systému Renewables Obligation, Feed-in Tarif a Contracts for Difference – dosahují 10 miliard GBP ročně, ale jsou zde další 2 miliardy GBP z vysokých systémových nákladů, které obnovitelné zdroje přinášejí do sítě. Vláda by mohla zvážit pozastavení odvodů od spotřebitelů, kteří financují dotace, a poskytnout úlevu domácnostem a podnikům přímo, prostřednictvím jejich účtů za energii a nepřímo prostřednictvím snížení tlaku na obecné životní náklady.

Realisticky jsou však úpravy výkupního tarifu pro malé výrobce (v současné době stojí spotřebitele 1,5 miliardy liber ročně) příliš složité a politicky kontroverzní pro implementaci.

Závazek k obnovitelným zdrojům (6,6 miliardy GBP ročně) a smlouvy o rozdílu (2,2 miliardy GBP ročně) jsou na druhé straně základními příčinami současné krize, a tedy hlavními cíli reforem.

5. Zabránit dalšímu zvyšování nákladů na elektrizační soustavu

Přítomnost větru a slunečního záření je z velké části důvodem, proč náklady na vyrovnávání systému a přenosové náklady v posledním desetiletí tolik vzrostly. Vláda by měla okamžitě jednat, aby:

  1. zajistit, aby náklady na přerušování byly účtovány větrným a solárním generátorům a
  2. že není povoleno žádné další drahé rozšiřování sítě. Spotřebitelé si je nemohou dovolit.

6. Podporujte hydraulické štěpení břidlicového plynu

Vláda by měla znovu zahájit proces frakování pro břidlicový plyn a urychleně jednat, aby zrušila nepřiměřeně omezující předpisy. To by však spotřebitelům neposkytlo okamžitou úlevu. Stejně jako u jaderné výroby, a to jak pro vysoce kvalitní teplo, tak pro elektřinu, je nyní frakování pro zemní plyn střednědobou politikou. Je to nezbytné, ale nevyřeší to současnou akutní krizi.

Další čtení: